Przed pierwszoklasistami zawsze stoi wiele wyzwań. Mimo tego potrafią obiektywnie dostrzec wady i zalety VIII LO. Dzisiaj to im oddajemy głos. Co tak naprawdę myśli rocznik 07/08?
Szczerze mówiąc, już nie takie pierwsze te wrażenia. Minęły ponad dwa miesiące roku szkolnego w VIII Liceum Ogólnokształcącym imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu. Nazwę można powtarzać do znudzenia. Ale to chyba jedna z niewielu rzeczy, która pozostaje taka sama. Co roku do naszej szkoły dochodzi ponad setka uczniów, a tyle też ją opuszcza. Ósemka zmienia się na naszych oczach, mimo że to nadal te same mury i te same sale. W tej chwili myślimy o niej jedno, a za rok nasza opinia będzie kompletnie inna. Dzisiaj chciałybyśmy przybliżyć wszystkim wrażenia rocznika pierwszych klas.
Co myślimy o VIII LO?
Ale zanim do tego przejdziemy, może parę słów od nas. Dla mnie,
Ósemka jest zdecydowanie inna, niż ją sobie wyobrażałam. I nie mówię
tego w złym sensie. W moim wyobrażeniu, wstawanie na autobus miało być
męczarnią, a lekcje zrozumiałe dla wszystkich oprócz mnie. Chociaż z
tym wstawaniem to tak bardzo się nie minęłam z prawdą. Co prawda każdy
lubi dobrze pospać, ale nawet do tego można się przyzwyczaić ;) A
jeżeli rzeczywiście ma się motywację, to i lekcje potrafią być całkiem
przyjemne.
Druga osoba pisząca zgadza się z powyższym
akapitem. Początkowo miałam pewne obawy. Ósemka znana jest przecież z
wysokiego poziomu i niezwykle utalentowanych, pracowitych uczniów.
Myślę jednak, że do wszystkiego zdążymy się w tym roku szkolnym
przyzwyczaić, a nabyta rutyna i wzajemna pomoc pozwoli nam nie tylko
na zrozumienie, ale też zafascynowanie się przedmiotami, które
rozszerzamy. O ósmym liceum krąży wiele opinii. Kiedy przed rekrutacją
opowiadałam moim znajomym o szkole, do której chciałam się dostać,
niemal zawsze odpowiadali mi nieprzychylnymi komentarzami wskazującymi
na destruktywność i rywalizację w szkole mojego wyboru. Po dwóch
miesiącach jestem pewna, iż założenia takie są nietrafne. Tutaj panuje
atmosfera sprzyjająca zarówno zdobywaniu wiedzy, jak i dobrych
przyjaciół, którzy w trudnych chwilach (tych naukowych i życiowych)
okażą nam wsparcie, a rywalizacja to raczej rzadkość, której ja tutaj
nie zauważyłam.
A co z ankietą?
Nawet jeśli obydwie się z tym zgodzimy, to nie znaczy, że wszyscy myślą tak samo. Dlatego też dałyśmy szansę pierwszym klasom wypowiedzieć się na ten temat w ankiecie. Dziękujemy za wszystkie udzielone odpowiedzi! Każdy głos pozwalał nam przybliżyć coraz trafniejszy obraz Ósemki z Waszej - naszej - perspektywy. Ale co my będziemy wiele mówić. Może sami zobaczycie jej wyniki?
Co najbardziej ci się spodobało w Ósemce?
Na to pytanie udzielono przeróżnych odpowiedzi. Wypowiedzi typu “Jest blisko żabki”, “Żabka”, “Świetna lokalizacja (blisko Żabki)” to oczywisty standard, tak samo jak “schody” i “5. piętro”. Powtarzały się również głosy takie jak “Ludzie”, “moja klasa”, “klasa - koleżeńska, mamy wspólne tematy i w większości kwestii się ze sobą zgadzamy”. Przejdźmy może teraz do mniej licznych odpowiedzi:
- “zaangażowanie i pasja nauczycieli, w szczególności od rozszerzeń” ; “Wiele możliwości rozwijania się w różnych kierunkach i życzliwi nauczyciele”; “podejście nauczycieli do lekcji”; “nauczyciele - inspirujący, wczuwający się”
- “budynek”; “Dziedziniec - Obszerny, najbardziej podobają mi się drzewka na środku, budynek szkoły [...]” ; “[...] automaty”
- “Ogółem szkoła i ludzie”; “Atmosfera panująca w szkole”; “[...] uroczystości i tradycje szkolne - np. Adasie, Pasowanie na uczniów klas pierwszych [...]”
“Co Ci się spodobało najmniej?”
- “Ciasne szatnie od wf jak na średnią ilość osób w klasach, mało miejsc siedzących na korytarzach”
- “Czasem zdarza się, że w tygodniu nie mamy dnia odpoczynku od kartkówek i sprawdzianów”; “Wszystko”; “moje oceny”
- “brak barku”; “[...] zamknięty sklepik”; “Brak kubków w automacie, długi remont sklepiku”; “nieaktywny barek”*
- “hałaśliwe dzieci z chóralnej (najbardziej uaktywniają się u nas na biologii)”; “[...] dzieci z Chóralnej”
W tym momencie chciałybyśmy się na chwilę wtrącić i odnieść do powyższych wypowiedzi. Szkoła potrafi być przytłaczająca (i nie tylko). Pamiętajcie, że to Wy powinniście być dla Was samych priorytetem, a nie oceny. One są ważne, ale nie najważniejsze! Skupcie się na rzeczach, które rzeczywiście Was interesują, są ciekawe, przydatne. Znajdźcie w tygodniu chociażby chwilę na złapanie oddechu, czas dla siebie.
“Czy masz opinię, myśl lub wrażenie, coś, czym chciałabyś/chciałbyś się podzielić, dotyczące naszej szkoły?”
- “Pierwsze dni były bardzo trudne, ale już zaczynam czuć się «jak u siebie»”
- “Polecam każdemu, kto w podstawówce nauczył się uczyć”
- “Uważam że kawa z kawomatu jest 2/10”
- “Może mogłoby się odbywać więcej wykładów lub zajęć dla klas profilowanych (w moim przypadku klasa językowa) podobnych jak tydzień informatyki dla klasy IKA”
“Jak bardzo jesteś zadowolona/y z VIII Liceum?” Przedstawiamy rozkład tych odpowiedzi:
Podsumowując...
Nasz “Poznański Oxford” ma wiele plusów, ale nie jest też idealny. Uwielbiamy żabkę, budynek, inspirujących nauczycieli, a i ludzie nie są najgorsi. Żal nam niewielkiej ilości miejsc siedzących na korytarzach i hałasów na lekcji, spowodowanych szkołą obok. Ale kto wie, co będzie za 4 lata? Pewnie niejedna rzecz ulegnie w Ósemce zmianie. Oby tylko na lepsze.
*Tutaj należałaby się drobna poprawka. Barek został otworzony dnia 07.11, to jest, 2 tygodnie przed przeprowadzeniem ankiety. Odpowiedzi o nim było dość sporo, dlatego postanowiłyśmy je tutaj umieścić, chociażby po to, by wyrazić uczucia do ukochanego sklepiku.
Maja Lipska 1A, Joanna Lewandowska 1C